Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010 ss.9-10) anger att barnen har ska
få en känsla för andra kulturer, utvecklar sin förmåga att kommunicera med sina
medmänniskor, och får utrycka sig på flera sätt som till exempel sång, musik,
dans och drama.
Om man har en barngrupp som
är van vid att arbeta med de onomatopoetiska ljuden så att de redan kan flera
ljud på flera språk kan man genomföra en aktivitet som bygger på dessa ljud.
Genom att använda pianot eller en eller flera trummor kan man skapa en känsla
som barnen kan översätta eller koppla samman med ljuden. Ferm Thorgersen (2012
ss. 71-73) beskriver vilka olika dimensioner av kunskap som ryms inom musiken
bland annat att det är en form för uttryck av känslor. Vidare beskriver Ferm
Thorgersen (2012 s. 79) hur viktigt det är att barnen får använda flera sinnen
och att de får en känsla av sin egen kompetens.

Dessa ljud och rörelser kan
man sedan använda för att börja skapa barngruppens egen variant av ”Per Olsson
han hade en bondgård” där ljuden och rörelserna stöder textens innehåll. Ett
annat sätt hade varit att översätta de onomatopoetiska ljuden till de ljud man
gör med trumman.
Referenser
Ferm Thorgersen, Cecilia (2007). Musikdidaktiskt arbete med förskolebarn. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & Kultur. ss. 69-84
Läroplan för förskola Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Kursmål
Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk
forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska
lärprocesser
Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder
för språkliga och matematiska lärprocesser
Redogöra för och problematisera olika villkor för
hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling,
såväl i svenskan som i sitt modersmål
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar