torsdag 16 oktober 2014

Hållbar utveckling och papier mache

I omvandlandet av tidningspapper till nytt papper får man tankar på hur papper och konsumtionen av papper påverkar miljön. Det finns en tydlig koppling i det arbetet med återvinning och individens påverkan på miljön. Det är lätt att man i arbetet med hållbar utveckling stannar vid att den frågan bara omfattar återvinning och förbrukning. Men den frågan är så oändligt mycket större. Den omfattar även demokrati och rättigheter. Barns rätt att påverka och vara delaktig i beslut som berör dem samt de rättigheter som anges i Barnkonventionen. Det innebär bland annat rätt till utbildning, föräldrar, bostad, trygghet, religionsfrihet, ett rättvist rättsystem och rätt till att kunna ta del av information. Sverige har valt att genom bland annat förskolan och förskoleklassens verksamheter ratificera Barnkonventionen. Det innebär att dess delar i väsentliga är delar införlivade i Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010) och Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011).

 

 

Referenser
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009) Stockholm: UNICEF Sverige

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar