Hållbar utveckling och papier mache
I omvandlandet av tidningspapper till nytt papper
får man tankar på hur papper och konsumtionen av papper påverkar miljön. Det
finns en tydlig koppling i det arbetet med återvinning och individens påverkan
på miljön. Det är lätt att man i arbetet med hållbar utveckling stannar vid att
den frågan bara omfattar återvinning och förbrukning. Men den frågan är så
oändligt mycket större. Den omfattar även demokrati och rättigheter. Barns rätt
att påverka och vara delaktig i beslut som berör dem samt de rättigheter som
anges i Barnkonventionen.
Det innebär bland annat rätt till utbildning, föräldrar, bostad, trygghet,
religionsfrihet, ett rättvist rättsystem och rätt till att kunna ta del av
information. Sverige har valt att genom bland annat förskolan och
förskoleklassens verksamheter ratificera Barnkonventionen. Det innebär att dess
delar i väsentliga är delar införlivade i Läroplan för förskolan (Lpfö
98 rev. 2010) och Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och
fritidshemmet (2011).
Referenser
Barnkonventionen: FN:s konvention om
barnets rättigheter. (2009) Stockholm:
UNICEF Sverige
Läroplan för förskolan Lpfö 98.
[Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Läroplan för grundskolan,
förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm:
Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar