Textil
som pedagogiskt redskap
När vi i skolan har haft
möjlighet att prova på olika textila material och tekniker har det för mig
blivit tydligt vilken fantastisk möjlighet det är att få lära sig och utveckla
sin kunskap inom en rad ämnesområde. Arbetet har präglats av att man arbetar ämnesövergripande
vilket innebär att det utvecklar en brädd och ett djup inom flera områden.
Tillsammans stöttar ämnena varandra samtidigt som kunskapen får ett relevant
samanhang. Slutprodukten påminner en om den process man går igenom samt de
beslut man fattat på vägen. Känslan i handen ger ett bestående minne som väcks
till liv när man åter får materialet i sin hand. I samarbetet med klasskamraterna och genom att man kan följa deras process upptäcker man nya sidor av sig själv samtidigt som man utveckla sin samarbetsförmåga. När man cirkulerar i rummet för att studera varandras arbete läser man av individernas känslor och upplevelser. Det gör att man ibland stannar till för att samtala och ibland bara går vidare för att inte stör. I samtalet med klasskamraterna diskuterar och argumenterar man och hjälps åt för att hitta lösningar på problem. Bara det att man med ord, kropp, händernas rörelser och ansiktsuttryck läser av varandra och tolkar det man vill ha sagt eller försöka förmedla något innebär ett utvecklande av sin sociala kompetens vilket kan leda till en ännu bättre förmåga att arbeta i grupp eller på andra sätt tillsammans.
Tovning
Upplevelsen av att tova ull
var det som var störst för mig. Jag har vid några tillfällen tidigare provat på
att tova men då med begränsad tillgång på material och tid. För mig är det en
stor upplevelse att känna materialet och upptäcka hur det förändras i processen.
Materialet i sig själv tilltalar mig mycket. Detta naturliga material rymmer i
sig själv en stor upplevelse.
För mig är det en stor
utmaning att hitta ett sätt att presentera materialet på för barnen. Jag vill
att de ska få uppleva materialet som det är. Utan att jag lägger gränser för
deras upplevelse. I ett andra steg vill jag att de ska uppleva vad man kan göra
med det. Jag tyckte det var jätte intressant att göra de tvådimensionella
bilderna och jag upplevde hur mycket kommunikation, verbal och icke verbal, vi
hade i gruppen. Men ännu mer ser jag materialets möjligheter i det
tredimensionella.
I "Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande" av Björkdahl Ordell, Eldholm & Hagstrand-Velicu (2010 s. 21) finns en beskrivning
på hur man tovar ett äpple. Om man följer beskrivningen kan man skapa det
äpplet. Men jag skulle vilja hitta ett sätt för barnen att själv komma på och
förstå hur de skulle kunna skapa något liknande. Att i flera steg bygga ett
material som har en viss form och utseende. För att sedan genom att lägga ett
snitt med kniven få något med en annan form och utseende. Inte minst därför att
äpplet nu avslöjar det man gjorde allra först. Det är ett tänkande som kräver
många steg och en visualisering av det som ligger framför en. Samtidigt som det
kräver ett reflekterande över hur det man har gjort påverkar det man gör
framöver. Men samtidigt tror jag att om man följer en given beskrivning på hur
man ska göra kan man upptäcka saker om materialet och tekniken. De tankarna kan
leda till att man själv tar ett steg till i sina egna tankar och så småningom
ett utvecklande av tekniken samt slutprodukten.
Ett problem med att jobba med
ull kan jag tänka mig är de begränsningar som sätts av ekonomin. Även om ullen
är ett billigt material kan det finnas många fördommar mot hur det fungerar och
vad det kräver. Kanske kan det kännas viktigare att köpa annat material som man
brukar ha. Likaså tror jag att det kan finnas fördommar mot att jobba med den
typen av material. Om någon i arbetslaget inte ser vad ullen kan ge finns det
en risk att motståndet sätter gränser. Dessa gränser kan ju mycket väl vara dolda
men likväl utgöra ett enormt hinder. Till exempel kan det innebära att den tid
man avsätter för ullen kapas i kanterna och kvar återstår kanske bara ett
tillfälle med allt för lite tid för att man ska hinna. Ett annat hinder kan
vara tron på barnen. Någon i arbetslaget kanske inte tror att barnen kan klara
av materialet. Eller att de tror att barnen kommer bli blöta och smutsa ner när
det tovas.
Om man tovar ulltavlor kan
man använda andra material i tavlan. Till exempel kan man sy fast torkad tång
eller gräs. Man kan använda pinnar från naturen för att hänga upp tavlorna. Man
skulle även kunna använda skräp av till exempel plast men då bryter man gränsen
mellan biologiska material och mänskoskapade material. Det kan finnas en
pedagogisk poäng i att inte bryta den gränsen redan i förskoleåldern. Genom att
man inte korsar den gränsen kan barnet sätta samman och förstå skillnaden
mellan materialens ursprung. Den skillnaden kan annars vara svår att förstå
innan man har förstått processen bakom hur material produceras i fabrik.
Ullen är ett biologiskt
material som är komposterbart om det inte är färgat. Om det är färgat kan det
innehålla färgämnen som inte är bra för naturen. Den ofärgade ullen kan man
gräva ner tillsammans med andra material för att man tillsammans med barnen ska
kunna studera nedbrytningshastigheten på olika material. Ett annat sätt att
göra sig av med den är att bränna den. Då ger den stora lågor och en glöd som skiljer
sig från den glöd trä ger.
Vad kan man göra med några bollar av ull?
Spela spel, storlekssortera, mask, halsband, mobil, planeter, molekyler och mycket mer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar