onsdag 29 oktober 2014

Musik i vardagen

Vardagen rymmer många tillfällen för musik och rytm. Till exempel kan man använda på- och avklädnaden i hallen för att sjunga. Genom att man sjunger om att ta på sig kläder som till exempel mössa, skor och vantar får barnen möjlighet att uppleva texten i sången. Eller bara låta en trummas rytm få kännas i kroppens rörelser. Genom kroppens rörelser, de taktila upplevelserna i kontaken med materialet i kläderna fördjupas förståelsen och man etablerar bestående minnen av påklädnaden och det som sker. Det är viktigt att barnen får använda flera sinnen (Ferm Thorgersen 2012, s. 79). Samtidigt skapar gruppen ett gemensamt samanhang som kan upplevas som lustfult och meningsfullt.


Andra tillfällen är vid övergångar mellan olika aktiviteter (Holmberg 2012, s.126). Då fungerar musiken som en signal med ett budskap om vad som ska se. Något som kan vara till stort stöd för de barn som har behov av att ha struktur på dagen.



 

Referenser

 
Ferm Thorgersen, Cecilia (2007). Musikdidaktiskt arbete med förskolebarn. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & Kultur. ss. 69-84
 
Holmberg, Ylva (2007). Musikstunden - sång, spel och rörelse. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & Kultur. ss. 123-137
 
 

Kursmål

Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar