Vi gjorde vår egen tolkning av "Trollmors vaggvisa". |
Under skapandet diskuterade vi i vad vi skulle göra. Måste troll bo i grottor? Måste det vara natt när vaggvisan sjungs? Kan barnen vara i olika färger? Hur kan man göra deras munnar? Vem är pappa till barnen? Vilka färger ska vi använda till vad? Vilken form ska det ha?
Hittar du Algrens bilar, en minons och spöket? Vem tror du är pappa till barnen?
En annan grupp gjorde denna bilden från "Prinsessan på ärten"
Med denna bild som utgångspunkt diskuterade vi flera frågor. Varför ligger prinsessan så med huvudet? Hur sitter kronorna fast på huvudet? Vad stor ärtan är? Var är stegen som hon använde för att klättra upp i sängen? Kan hon ha tagit sig upp i sängen på något annat sätt? Varför är det en dörr i mitten av bilden? Var är prinsens händer?
Svaren på de frågorna rymmer ett utforskande av fysik, matematik, biologi och kultur. Samtidigt som fantasin och språket övas i ett relevant sammanhang.
Förutom att processen att skapa bilderna ger en mycket kunskap samt befäster befintlig kunskap kan man använda bilderna. Vi i klassen kom fram till att man kan använda dem för att samtala kring sagan. Flera på rad kan visa scener ur samma saga. Man kan tänka på dom som sångkort. Och de rymmer stora möjligheter till samtal.
Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10) anger att barnen ska få möjlighet att skapa och utrycka sig i bild. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011, s. 9) beskriver att skapande är ett sätt att lära sig.
Referenser
Läroplan
för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Läroplan
för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm:
Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar