Under workshopen med Mats Andersson1 som lärare visade och berättade han vad vi skulle göra. Han tog oss till ett bord där allt material var uppställt. Sen lyfte han på materialet, pekade, skickade runt material och gick ett varv runt bordet.
Samtidit beskrev han vad vi skulle göra steg för steg samt de olika materialen. Som förberedelse till workshopen hade han dagen innan lagt ut en beskrivning av uppgiften. Trots att jag hade läst den innan hade jag ingen uppfattning om vad vi skulle göra efter steg 1.
För mig blev det en upplevelse i hur viktigt det är att hitta flera sätt att kommunicera sitt budskap till barn och föräldrar. Ett otydligt budaskap orsakar förvirring och riskerar att av motagaren upplevas som brister i sin egen förmåga att tolka budskapet. Ett tydligt kommunicerat budskap bidrar till goda relationer och en tillit till sin egen förmåga.
Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev.2010 s.9) anger att barnen ska utveckla tillit till sin egen förmåga.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011, s. 14) "Läraren ska ta hänsyn till varje enskild individs behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande"
När jag förbereder mina uppgifter inför VFU:n ska jag tänka extra på detta.
_____________________
1Mats Andersson. Bild 1. Campus Varberg, 2014-09-16
Referenser
Calissendorff, Maria (2012). Förskolebarn och instrumentalspel. I Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (red.) Musikvetenskap i förskolan. 1 utg. Stockholm: Natur & kultur (105-117)
Läroplan
för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Läroplan
för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm:
Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar