onsdag 17 september 2014

Pedagogens agerande

Calissendorff (2012) skriver om hur barn under musikundervisningen tar till sig information på olika sätt. Hon beskriver hur en del barn ser på lärarens fingrar för att förstå hur hen gör. Några barn fokuserar på att lyssna hur det låter när läraren spelar. Ett fåtal lyssnar på vad läraren säger och klarar av att tillämpa den informationen. Det väcker frågan i mig hur jag ger information till barnen. Genom att ge information enbart verbalt begränsar jag den information jag ger och den information som barnen har möjlighet att ta till sig. Om jag kan ge information på flera sätt vidgar jag möjligheten för barnen att ta till sig information och omvandla den till en del av sin förståelse för omvärlden och det som sker.

Under workshopen med Mats Andersson1 som lärare visade och berättade han vad vi skulle göra. Han tog oss till ett bord där allt material var uppställt. Sen lyfte han på materialet, pekade, skickade runt material och gick ett varv runt bordet.

Samtidit beskrev han vad vi skulle göra steg för steg samt de olika materialen. Som förberedelse till workshopen hade han dagen innan lagt ut en beskrivning av uppgiften. Trots att jag hade läst den innan hade jag ingen uppfattning om vad vi skulle göra efter steg 1.

För mig blev det en upplevelse i hur viktigt det är att hitta flera sätt att kommunicera sitt budskap till barn och föräldrar. Ett otydligt budaskap orsakar förvirring och riskerar att av motagaren upplevas som brister i sin egen förmåga att tolka budskapet. Ett tydligt kommunicerat budskap bidrar till goda relationer och en tillit till sin egen förmåga.

Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev.2010 s.9) anger att barnen ska utveckla tillit till sin egen förmåga.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011, s. 14) "Läraren ska ta hänsyn till varje enskild individs behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande"

När jag förbereder mina uppgifter inför VFU:n ska jag tänka extra på detta.


_____________________
1Mats Andersson. Bild 1. Campus Varberg, 2014-09-16

Referenser
Calissendorff, Maria (2012). Förskolebarn och instrumentalspel. I Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (red.) Musikvetenskap i förskolan. 1 utg. Stockholm: Natur & kultur (105-117)

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar