tisdag 16 september 2014

Prova, prova, prova!

Idag har vi testat flera nya material och att kombinera dom på nya sätt. Målet var att bara upptäcka. Att prova.
Jag har använt gammal kunskap om hur material fungerar men också utmanat traditionella sätt att arbeta upptäckt och nya.

Så här kan det bli om man kombinerar vattenfärg, vatten och olja.

 
Fysik, matematik, kemi, biologi, språk och inte minst känslan i handen.
 
Det fria arbetet som vi har haft under denna lektionen har inneburit att man prövar utan att fokusera på slutprodukten. Men jag har upptäckt att jag fortfarande håller fast vid att det är läraren som bestämmer vad slutprodukten ska vara och innehålla.
 
Men den process som jag har genomgått under dagen innebär att jag har hittat en utgångspunkt för hur jag kan presentera ett uppdrag för barnen som innebär att de att de själv kan styra vad arbetet ska innehålla. Processen med erfarenheter och lärdomar som man gör på vägen är viktigare än slutprodukten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar