måndag 15 september 2014

Kreativitet

Kupferberg (2013) beskriver vad kreativitet är och att det hör ihop med problemlösningsförmågan. Han beskriver hur det konstnärliga arbetet påverkas av kreativiteten. Han menar att kreativitet aldrig uppstår ur tomhet utan att det alltid är förankrat i tidigare erfarenheter och kunskap. De nya idéerna bygger vidare på tidigare upplevelser. Man bör också betrakta utvecklingen av nya idéer som något som växer fram utan att det är givet vad det nya kommer att tillföra. Det vill säga att det är svårt att på förhand säga vad det nya idén verkligen kommer att tillföra processen.

Kupferberg menar att Josephsons gestaltningsteori visar på sambandet mellan kunskap och identitet samt lärande och meningsskapande.

När jag läser Kupferbergs text om vad kreativitet är och hur det bygger på tidigare erfarenheter upplever jag att hans resonemang ger stöd för Vygotskijs teorier om proximala utvecklingszoner. Kupferberg beskriver hur individen kan komma på nya idéer som bygger på tidigare förvärvade kunskap och erfarenhet. Där den nya iden ger ett steg till. Men att det inte är möjligt att ta flera steg på en gång.


Referenser
Kupferberg, Feiwel. (2013). Medierat lärande och pedagogisk teori. I Amhag, Lisbeth, Kupfberger, Fiwel & Leijon, Marie (red.) Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur ss. 15-51


Kursmål

Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar