fredag 12 september 2014

Germener eller versaler?

Under dagens föreläsning på ämnet språk diskuterades hur förskolorna använder gemener och versaler. Vad är det rätta? Detta är en fråga jag ofta funderat på. Barnen har ju oftast lättast för att skriva versaler. Men samtidigt är det lättare att läsa ord som är skrivna med gemener. Men om man skriver några ord med gemener och några med versaler rör barnen ihop det då?

Ann-Katrin Svensson1 menar att barnen lär sig skillnaden mellan gemener och versaler och att man inte ska vara rädd för att de blir förvirrade. Men eftersom ord av gemener gör det så mycket lättare att läsa orden är det viktigt att de får uppleva det. Ett barn har till exempel mycket lättare för att känna igen sitt eget namn när det är skrivet med gemener.

Jag tänker att eftersom barnen behöver uppleva och använda både gemener och versaler så hade man kunnat märka barnens platser i halen med deras namn skrivit med gemener. Då kan de lära sig identifiera sitt namn samtidigt som de får en första upplevelse av att kunna läsa. Sedan kunde varje plats ha namnet skrivet med versaler på en lös skylt. En skylt som barnen hade kunnat plocka ner och använda för att skriva sin egna och andras namn. Då hade barnen med hjälp av skyltarna kunnat öva och utveckla sin skrivkunnighet.


______________
1Ann-Katrin Svensson. Metoder och teorier för språkutvecklande arbetssätt. Campus Varberg, 2014-09-12


Kursmål

Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar