fredag 26 september 2014

Återvinning av papper

Under dagens lektion jobbade vi med papper. Vi återvann papper på två olika sätt . Vi gjorde av tidningspapper, nya papper, genom papier mache.

I den andra processen blandade vi sönderhackat kontorspapper med lim. Då blev det en tjock och kladdig pappersmassa som man kan använda till att göra figurer eller former.

Genom arbetet med att göra något nytt av tidningspapper och papper blir det tydligt för barnen vad återvinning är. Återvinning kan annars vara en abstrakt upplevelse där man stoppar en glasflaska i behållaren på återvinningsstationen. Sedan kan man gå till affären och köpa en ny. Men vad som sker där i mellan är svårare att uppleva. Här får de med flera sinnen uppleva processen. Främst genom att se, känna, lukta och höra. De kan med blotta ögat uppfatta hur fibrerna i pappret reagerar i kontakt med vatten och hur det sedan torkar. De kan uppleva hur tunt papper torkar snabbare än tjockt. Och de kan se hur färgerna som blandas i pappersmassan blir annorlunda jämfört med om man målar det på. De får möjlighet att uppleva alla steg i processen och det blir synligt vad återvinning är.

Det blir en upplevelse i hur papper reagerar när det blir blött och torkar. Barnen får uppleva vilka olika fysiska egenskaper papper kan ha när man omformar det. Det är en upplevelse av de biologiska och kemiska processer som sker samt hur olika materialen kan användas beroende på deras fysiska egenskaper. Sådan upplevelser leder till att deras erfarenheter blir större och grunden för förståelsen av världens uppbyggnad.

Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.10) anger att barnen ska få utveckla kunskap och förståelse för sin omvärld.
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011, s. ?3) ange att barnen ska kunna använda sig av kunskap om naturvetenskap
 

Referenser

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar