tisdag 9 december 2014

Världskulturmuseet ”Maadtoe”


 
Utställningen ”Maadtoe” visar för mig starka bilder om den rasism och diskriminering som samerna har tvingats möta. Vad i den här utställningen intresserar barnen? Ser de budskapet på samma sätt som jag? Många bilder visar skelett och skallar av samer som grävts upp från sina gravar utan tillstånd från anhöriga.  


Skelett uppmärksammas särskilt av barnen i samband med halloween. Det som jag ser som resterna av döda kroppar och en kränkning av individen ser barnen som en kul grej. Hur kan jag bygga en brygga mellan det vuxna budskapet och barnens lekfulla synsätt? Är det min uppgift att som pedagog försöka förändra deras synsätt? Kanske ska jag istället försöka utveckla det? Kan jag göra det där på museet utan att återigen kränka den döda individen? Att reducera individen till ett objekt som fotograferats och ställts ut går emot det som står i Läroplan för förskola (Lpfö 98 rev. 2010 s.4) och Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11, s. 7). Som ett resultat av det skulle jag inte ta med barnen till just den utställningen. Om syftet är att ge barnen erfarenheter och utveckla deras kunskap får jag trots det inte i min roll som pedagog kränka individer. Individen är okränkbar.
 
Däremot är det självklart att frågan om individens egenvärde och okränkbarhet ingår i förskolan och förskoleklassens arbete med värdegrunden.

 

Mitt besök

När jag var på besök på Värdskulturmuseet var endast två utställningar öppna. Dessa två låg precis intill varandra med öppna väggar. Det innebär att jag inte hade kunnat hindra barnen från att gå förbi och se bilderna på skeletten. Därför anser jag det omöjligt att besöka museet.



 

Referens

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
 



Kursmål

Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser

 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar