Skelett uppmärksammas särskilt av barnen i samband
med halloween. Det som jag ser som resterna av döda kroppar och en kränkning av
individen ser barnen som en kul grej. Hur kan jag bygga en brygga mellan det
vuxna budskapet och barnens lekfulla synsätt? Är det min uppgift att som
pedagog försöka förändra deras synsätt? Kanske ska jag istället försöka
utveckla det? Kan jag göra det där på museet utan att återigen kränka den döda
individen? Att reducera individen till ett objekt som fotograferats och ställts
ut går emot det som står i Läroplan för
förskola (Lpfö 98 rev. 2010 s.4) och Läroplan
för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11, s. 7). Som
ett resultat av det skulle jag inte ta med barnen till just den utställningen. Om
syftet är att ge barnen erfarenheter och utveckla deras kunskap får jag trots
det inte i min roll som pedagog kränka individer. Individen är okränkbar.
Däremot är det självklart att frågan om individens
egenvärde och okränkbarhet ingår i förskolan och förskoleklassens arbete med
värdegrunden.
Mitt besök
När jag var på besök på Värdskulturmuseet var endast
två utställningar öppna. Dessa två låg precis intill varandra med öppna väggar.
Det innebär att jag inte hade kunnat hindra barnen från att gå förbi och se
bilderna på skeletten. Därför anser jag det omöjligt att besöka museet.
Referens
Läroplan
för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Läroplan
för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm:
Skolverket
Kursmål
Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder
för språkliga och matematiska lärprocesser
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar