Bilderna föreställer kläder och kroppsdelar. Om jag hade tagit dit en barngrupp för att titta och diskutera bilderna hade jag valt att fokusera på bilderna med kläder. Jag tänker att dessa bilder skulle för barnen kunna fungera som inspiration för ett eget fotograferande och upptäckter av vardagliga föremål. Kapferberg (2013, ss. 23-27) beskriver hur kreativitet alltid bygger på tidigare erfarenheter. Det innebär att det lärande som bygger på kreativitet och problemlösning behöver inspiration för att vidareutvecklas. Efter besöket på utställningen hade man kunnat ge barnen tillgång till en kamera som de själva eller tillsammans hade kunnat använda för att fotografera föremål eller detaljer av föremål. Ett annat sätt att använda utställingen hade varit att ge barnen tillgång till kameran i utställningshallen. Då hade de kunnat fånga det de var intresserade av på bild. Det kanske är detaljer i bilderna på väggarna eller varandras kläder.
Bilderna som barnen har tagit kan sedan vara
utgångspunkt för diskussioner i barngruppen. I samtalen får barnen utveckla
sina tankar, resonera och reflektera samt lyssna på varandra. Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev.
2010, ss. 9-10) anger att barnen ska få möjlighet att utrycka sina tankar samt
att känna tilltro till sin egen förmåga. Läroplan
för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (s. 10) anger att
barnen ska få möjlighet att arbeta praktiskt och estetiskt samt att barnen
genom detta arbete växer. Att lyssna på barnen och ge dem tid är ett sätt att
låta dem bli hörda. Genom bilderna får de ett annat sätt att utrycka sig på än
det de utrycker verbalt. Genom att arrangera bilderna som en utställning som
vårdnadshavare och barn tillsammans kan titta på inkluderar man hemmet i
förskolans arbete. De får en inblick i det barnen gör på förskolan och deras
kompetens.
Referenser
Kupferberg,
Feiwel. (2013). Medierat lärande och pedagogisk teori. I Amhag, Lisbeth,
Kupfberger, Fiwel & Leijon, Marie (red.) Medierat lärande och pedagogisk
mångfald. Lund: Studentlitteratur (15-51)
Läroplan
för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Läroplan
för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm:
Skolverket
Kursmål
Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk
forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska
lärprocesser
Tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet
av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar