tisdag 9 december 2014

Hasselblad center - ”The fabric of photography”

Vid besöket på Hasselblads centers utställning visade de en utställning ”The fabric of photography” av Ishiuchi Miyako som van Hasselbladspriset 2014. Utställningshallen med dess öppna ytor och vita väggar är en avskalad miljö som kan bidra till att barnens fokus hamnar på bilderna. Tyvärr är de flesta bilderna placerade högt upp på väggarna vilket kan innebära en svårighet för barnen att få syn på dem och förhindra att de försjunker i bildens innehåll.


 
Bilderna föreställer kläder och kroppsdelar. Om jag hade tagit dit en barngrupp för att titta och diskutera bilderna hade jag valt att fokusera på bilderna med kläder. Jag tänker att dessa bilder skulle för barnen kunna fungera som inspiration för ett eget fotograferande och upptäckter av vardagliga föremål. Kapferberg (2013, ss. 23-27) beskriver hur kreativitet alltid bygger på tidigare erfarenheter. Det innebär att det lärande som bygger på kreativitet och problemlösning behöver inspiration för att vidareutvecklas. Efter besöket på utställningen hade man kunnat ge barnen tillgång till en kamera som de själva eller tillsammans hade kunnat använda för att fotografera föremål eller detaljer av föremål. Ett annat sätt att använda utställingen hade varit att ge barnen tillgång till kameran i utställningshallen. Då hade de kunnat fånga det de var intresserade av på bild. Det kanske är detaljer i bilderna på väggarna eller varandras kläder.

Bilderna som barnen har tagit kan sedan vara utgångspunkt för diskussioner i barngruppen. I samtalen får barnen utveckla sina tankar, resonera och reflektera samt lyssna på varandra. Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, ss. 9-10) anger att barnen ska få möjlighet att utrycka sina tankar samt att känna tilltro till sin egen förmåga. Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (s. 10) anger att barnen ska få möjlighet att arbeta praktiskt och estetiskt samt att barnen genom detta arbete växer. Att lyssna på barnen och ge dem tid är ett sätt att låta dem bli hörda. Genom bilderna får de ett annat sätt att utrycka sig på än det de utrycker verbalt. Genom att arrangera bilderna som en utställning som vårdnadshavare och barn tillsammans kan titta på inkluderar man hemmet i förskolans arbete. De får en inblick i det barnen gör på förskolan och deras kompetens.

 

Referenser

Kupferberg, Feiwel. (2013). Medierat lärande och pedagogisk teori. I Amhag, Lisbeth, Kupfberger, Fiwel & Leijon, Marie (red.) Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur (15-51)

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
 

Kursmål


Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser


Tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar