Att ta en barngrupp dit och låta dem upptäcka och utforska den utställningen hade varit en fantastisk upplevelse. Kopplingen mellan romantikens dramatiska landskap och de bilder barnen möter dagligen, i till exempel dataspel, är tydlig. Jag tror att barnen skulle känna sig hemma och förstå dess innehåll när de möter den konsten.
Undertiden barnen gör inspelningen får de möjlighet
att försöka överföra det de ser till ord och uttryck som någon annan ska
förstå. De utmanas i språket och tanken genom att de får beskriva det de ser.
Ord och utryck hamnar i ett samanhang. Svensson (2009, ss.29-49) beskriver Vygotskis
och Piagets teorier om språk och tanke. De är inte riktigt överens hur språket
och tanken hänger ihop med den kognitiva utvecklingen men de är överens om att
det finns en stark koppling som gör att stimulans av språket och tanken leder
till en utveckling av individen.
I beskrivningen och tolkningen behöver barnen använda
ett flertal matematiska begrepp. Det är ord som till exempel framför, över,
cirkel och stor. Där igenom får de använda och utveckla sin matematiska
kompetens (Solem & Reikerås 2004, ss. 7-23, 52-122, 171-234). De tvingas
fatta beslut om hur orden ska används och att hitta sätt att beskriva klassificera
objekten.
Att sedan få lyssna på det man själv har sagt och
beskrivet gör att barnet får en upplevelse av hur det är att tolka det någon
annan sagt. Samtidigt skapar det kopplingar till det barnet minns av
utställningen. Att sedan få tolka minnena tillsammans med orden i skapandet av
en ny bild ger en fysisk upplevelse av orden och minnena. Palmer (2011, ss. 45-47)
beskriver hur tanken och kroppen är ett. Att för att barnen ska få en djupare
förståelse för orden behöver de uppleva dem med kroppen. Att höra orden i en ny
miljö och att få utrycka dem i ett fysiskt material och med flera sinnen ger en
upplevelse som bidrar till förståelse.
Läroplan
för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010 ss. 6-7, 10)
anger att en del förskolans uppdrag är att låta barnen utveckla sin förmåga att
kommunicera genom att iaktta och reflektera. Barnen ska få möjlighet att
utrycka sig i olika former som till exempel genom bild. Lika så ska de få
möjlighet att förstå kulturella utryck.
I Läroplan för grundskolan,
förskoleklassen och fritidshemmet (2011, s. 9) står det att eleverna genom
olika estetiska processer ska få tillgodogöra sig kunskap. Det står vidare att
barnen ska få möjlighet att på ett nyanserat sätt få utrycka sig i tal. Samt
att barnen ska få uppleva kulturella utryck.
En svårighet med att besöka denna utställning med barnen är att mycket av skivomslag och andra artefakter som skulle kunna vara bekanta för barnen, är placerade på en sådan höjd och vinkel att det kan vara svårt för barnen att se det.
Referens
Kupferberg, Feiwel. (2013). Medierat lärande och
pedagogisk teori. I Amhag, Lisbeth, Kupfberger, Fiwel & Leijon, Marie
(red.) Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur
(15-51)
Läroplan
för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Läroplan
för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm:
SkolverketPalmer, Anna (2011). Hur blir man matematisk?: att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn. 1. uppl. Stockholm: Liber
Svensson, Ann-Katrin (2009). Barnet, språket och miljön: från ord till mening. 2., omarb. uppl. Lund: Studentlitteratur
Solem, Ida Heiberg & Reikerås, Elin Kirsti Lie (2004). Det matematiska barnet. 1. uppl. Stockholm: Natur och kultur
Kursmål
Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser
Tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet
av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar