tisdag 9 december 2014

Göteborgsstadsmuseum - ”1800-tal – folk i rörelse”

I denna miljö finns så mycket för barnen att upptäcka. I rummet som har utställningen ”1800-tal – folk i rörelse” kan man hitta många för barnen intressanta föremål. Här ser man framväxten av industrialismen med modeller av verktyg och maskiner. Många av de verktygen och maskinerna finns idag i barnens närhet. Här finns det möjlighet för barnen att få syn på saker som omger dem. De kan studera hur de är uppbyggda och dess form.


Om jag tog dit en bargrupp skulle jag bara ge dem fria tyglar här. Med papper och penna skulle jag dokumentera skeendet. Vid första besöket skulle det säkert bli mycket spring men så småningom skulle de säkert fastna vid en del av föremålen och intressera sig för dem.

 Det skulle vara en utmaning att som pedagog plocka upp barnens intresse och hitta ett sätt att samtala om föremålen. Att kunna på barnens nivå sätta det i ett relevantsammanhang. Här skulle man kunna hitta inspiration till vilka experiment och fysikaliska fenomen som vi på förskolan eller i förskoleklassen ska undersöka och arbeta vidare med. Utställningen ser jag som en brygga in i den värld som omger barnen. Genom att som pedagog ha ambitionen och ett arbetsätt som gör det möjligt att få syn på barnets intresse innebär att man intar ett förhållningsätt gentemot barnet som kompetent (Lindö 2010, ss. 23-25). Det innebär att man ser barnets tankar och erfarenheter som relevanta. Det innebär också att man ser vikten av meningsskapande i gruppen tillsammans med barnen. Bakom sig har man då som pedagog lämnat bilden av barnet som ett tomt kärl som pedagogen ska fylla med kunskap.
Föremålen ur barnens perspektiv
Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010 ss. 6, 9) anger att en del förskolans uppdrag är att låta barnen utveckla sin förmåga förstå sin omvärld samt att verksamheten bygger på barnens intresse och frågeställningar.

I Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (2011, s. 8) står det att eleverna har rätt att få välja teman och aktiviteter samt att få ha ett demokratiskt inflytande på undervisningen.
Utställningen ur barnens perspektiv
I detta rum måste man som vuxen lägga sig på knäna för att kunna få syn på det barnen ser. Föremålen här har olika utseende och intryck beroende på vinkel man ser dem i. I barnens perspektiv visar artefakterna en annan sida än i vuxenperspektivet.

 
Referens

Lindö, Rigmor (2009). Det tidiga språkbadet. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
 
 

Kursmål

Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar