I denna miljö finns så mycket för barnen att
upptäcka. I rummet som har utställningen ”1800-tal – folk i rörelse” kan man
hitta många för barnen intressanta föremål. Här ser man framväxten av
industrialismen med modeller av verktyg och maskiner. Många av de verktygen och
maskinerna finns idag i barnens närhet. Här finns det möjlighet för barnen att
få syn på saker som omger dem. De kan studera hur de är uppbyggda och dess
form.
Om jag tog dit en bargrupp skulle jag bara ge dem
fria tyglar här. Med papper och penna skulle jag dokumentera skeendet. Vid
första besöket skulle det säkert bli mycket spring men så småningom skulle de
säkert fastna vid en del av föremålen och intressera sig för dem.
Det skulle vara en utmaning att som pedagog plocka
upp barnens intresse och hitta ett sätt att samtala om föremålen. Att kunna på
barnens nivå sätta det i ett relevantsammanhang. Här skulle man kunna hitta
inspiration till vilka experiment och fysikaliska fenomen som vi på förskolan eller
i förskoleklassen ska undersöka och arbeta vidare med. Utställningen ser jag
som en brygga in i den värld som omger barnen. Genom att som pedagog ha ambitionen
och ett arbetsätt som gör det möjligt att få syn på barnets intresse innebär
att man intar ett förhållningsätt gentemot barnet som kompetent (Lindö 2010,
ss. 23-25). Det innebär att man ser barnets tankar och erfarenheter som
relevanta. Det innebär också att man ser vikten av meningsskapande i gruppen
tillsammans med barnen. Bakom sig har man då som pedagog lämnat bilden av
barnet som ett tomt kärl som pedagogen ska fylla med kunskap.
|
Föremålen ur barnens perspektiv |
Läroplan
för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010 ss. 6, 9)
anger att en del förskolans uppdrag är att låta barnen utveckla sin förmåga förstå
sin omvärld samt att verksamheten bygger på barnens intresse och
frågeställningar.
I Läroplan för grundskolan,
förskoleklassen och fritidshemmet (2011, s. 8) står det att eleverna har
rätt att få välja teman och aktiviteter samt att få ha ett demokratiskt
inflytande på undervisningen.
|
Utställningen ur barnens perspektiv |
I detta rum måste man som vuxen lägga sig på knäna
för att kunna få syn på det barnen ser. Föremålen här har olika utseende och intryck
beroende på vinkel man ser dem i. I barnens perspektiv visar artefakterna en
annan sida än i vuxenperspektivet.
Referens
Lindö, Rigmor (2009). Det tidiga språkbadet.
1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Läroplan
för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Läroplan
för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm:
Skolverket
Kursmål
Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk
forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska
lärprocesser
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar