När jag blev stående framför dessa dörrarna på Världskultur museet i Göteborg och förvirrat försökte lista ut var jag skulle gå in, fick jag plötsligt syn på mina egna fördomar. Jag var tvungen ställa mig frågan: Vilka omedvetna bilder har jag om pojkar och flickor?
Piaget (Halldén 2011, ss. 130-151) beskriver hur barn skapar sig schema över sitt handlande. Genom att följa schemat vet barnen hur de ska agera. Ny kunskap och erfarenhet gör att de ändrar i sitt schema. Vilka schema bär jag med mig? Förmedlar jag till barnen via dessa förlegade åsikter?
Palmer (2011, ss. 22-44) beskriver hur starkt kopplad
identiteten, att vara matematiskt, är till föreställningar kopplade till könet.
Dessa föreställningar om matematik som ett särskilt ämne skapades lång tid
tillbaka lever vidare än idag. Genom media upprepas och reproduceras dessa
föreställningar, att det bara är pojkarna som med sin logiska slutledningsförmåga som klara det. Men även pedagoger förmedlar, i sitt bemötande av ämnet och
barnen, hur särskilt ämnet matematik är från andra ämnen. Därigenom blir
budskapet till barnen att ämnet är svårt, otillgängligt och oviktigt.
Referens
Halldén, Ola (2011). Piaget - kunskap som meningsskapande. I Forssell, Anna (red.). Boken om pedagogerna. 6., [omarb.] uppl. Stockholm: Liber ss. 130-151
Palmer, Anna (2011). Hur blir man matematisk?:
att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn.
1. uppl. Stockholm: Liber
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar