Palmer (2011, s. 38) beskriver hur hon som barn
upplevde att hjärnan stängdes av vid genomgångar på tavlan. Rädslan för att ha
fel var så stor att hon övertalade sig själv att hon inte kunde. I det
undersökande, upptäckande och experimenterande, av matematiken, är den fysiska
känslan i samklang med förståelsen (Palmer 2011, ss. 37-38). Att få uppleva
begrepp med kroppen bidrar till att barnen förstår dess innebörd innan de kan
använda ordet (Palmer 2011, ss. 44-45). Kroppen och tanken samverkar och
tillsammans bildar de en helhet. Helheten är det som utgör vår identitet. I
skapandet av vår idententitet är därför den fysiska upplevelsen av matematiken en
viktig bit för att barnen ska bli sig själv och uppfatta sig som matematiska (Palmer
2011, ss. 24- 37, 44-45). Palmer (2011, ss. 45-47) beskriver hur viktigt det är
att som pedagog planera aktiviteter utifrån att barnen ska få arbeta både
fysiskt och mentalt. Att beröra och omfamna flera känslor och sinnen. Det ska
helst ske både verbalt och icke verbalt.
"Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap
kommer till uttryck i olika former - såsom fakta, förståelse, färdighet
och förtrogenhet - som förutsätter och samspelar med varandra."
(Lpfö
98 rev. 2010, s.6)
Lindö (2009, ss.98-105) beskriver hur barnen i en flerspråkig barngrupp får arbeta med temat "Hästar". Hon beskriver hur barnen får uppleva flera perspektiv av de ord som omger hästen. Hur orden hamnar i ett samanhang som förstärker och fördjupar förståelsen för orden. Genom att läsa om hästar, se filmer om hästar, åka och titta, klappa, lukta, lyssna och rida på hästar. Därefter skapades hästar av lera, en bok skrevs och slutligen fick barnen själv skriva berättelser. Genom detta tema med pedagoger som ständigt utmanade tanken, blommade barnens språk.
Med ett sådant synsätt på lärande blir de estetiska lärprocesserna en grundbult i barnens lärande och deras skapande av en identitet. I de estetiska lärprocesserna ger barnen en kontext som gör att kan de få syn på sig själv och deras egen kompetens.
Referenser
Björklund, Elisabeth (2008). Att erövra litteracitet: små barns kommunikativa möten med berättande bilder, text och tecken i förskolan. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet, 2009.Lindö, Rigmor (2009). Det tidiga språkbadet. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Palmer, Anna (2011). Hur blir man matematisk?: att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn. 1. uppl. Stockholm: Liber
Kursmål
Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk
forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska
lärprocesser
Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder
för språkliga och matematiska lärprocesser


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar