"Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap
kommer till uttryck i olika former - såsom fakta, förståelse, färdighet
och förtrogenhet - som förutsätter och samspelar med varandra."
(Lpfö
98 rev. 2010, s.6)
Lindö (2009, ss.98-105) beskriver hur barnen i en flerspråkig barngrupp får arbeta med temat "Hästar". Hon beskriver hur barnen får uppleva flera perspektiv av de ord som omger hästen. Hur orden hamnar i ett samanhang som förstärker och fördjupar förståelsen för orden. Genom att läsa om hästar, se filmer om hästar, åka och titta, klappa, lukta, lyssna och rida på hästar. Därefter skapades hästar av lera, en bok skrevs och slutligen fick barnen själv skriva berättelser. Genom detta tema med pedagoger som ständigt utmanade tanken, blommade barnens språk.Med ett sådant synsätt på lärande blir de estetiska lärprocesserna en grundbult i barnens lärande och deras skapande av en identitet. I de estetiska lärprocesserna ger barnen en kontext som gör att kan de få syn på sig själv och deras egen kompetens.
Referenser
Björklund, Elisabeth (2008). Att erövra litteracitet: små barns kommunikativa möten med berättande bilder, text och tecken i förskolan. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet, 2009.Lindö, Rigmor (2009). Det tidiga språkbadet. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Palmer, Anna (2011). Hur blir man matematisk?: att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn. 1. uppl. Stockholm: Liber
Kursmål
Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk
forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska
lärprocesser
Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder
för språkliga och matematiska lärprocesser
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar