I
processen att överföra pärlplattans mönster till pappret behöver barnet hitta
ett strukturerat sätt att överföra det. Barnet behöver hitta en punkt där det
kan börja och sedan fortsätta. För mig som pedagog fanns hela tiden ett svårt
avgörande hur mycket jag skulle styra. Arbetet och processen är barnets. Att
göra fel är en del av att förstå hur man gör och vilka svårigheter som finns.
Barnet måste få syn på svårigheterna i processen för att kunna utveckla sin
förståelse för processen. Samtidigt var jag helatiden medveten om att ett litet
fel i början ger följdfel som gör att det kan bli omöjligt att avsluta mallen.
Och jag kan inte låta barnet arbeta med överföringen i flera dagar för att sen
behöva kasta allt och börja om. Därför behövde jag vara närvarande och hjälpa
barnet att räkna samtidigt som jag var tvungen att låta barnet själv upptäcka
sina misstag. Under processen har jag hela tiden försökt inta det
förhållningssätt gentemot barnet och barnets process som Björkdahl Ordell, Eldholm & Hagstrand-Velicu (2010, s. 3) beskriver. Att problemlösning handlar inte om att det är pedagogen
som vet den enda rätta lösningen. Vid ett tillfälle var det två barn som aldrig
hade ritat mallarna som ville göra det. Då upplevde jag hur jag splittrad jag
blev och att jag inte riktigt han med något barn. Det resulterade i att
processen för barnet blev mycket svårare eftersom jag fick gå tillbaka och
”rätta” barnet i efterhand.
Under
dagarna som följde satt jag ofta med enstaka barn. Det fanns ett motstånd hos barnen
för att göra det men med uppmuntran var de flesta villiga att försöka. Jag
uppfattade det som om det var deras rädsla för det okända och rädslan för att
misslyckas med det, som gjorde att de inte ville. När det var fri lek satt jag
ofta tillsammans med barnen och byggde pärlplattor. Ibland ritade jag av
pärlplattorna och satte in i pärmen. På det sättet försökte jag inspirera
barnen samt vara en den förebild så som Heiberg Solem & Reikerås (2004, ss.
267-273) beskriver. Skolans uppdrag är att stimulera barnens nyfikenhet och att de själva ska kunna ta initiativ (Lgr 11 2011, s.9). Dessutom ska barnen utveckla förmåga att kunna arbeta tillsammans med andra såväl som självständigt.
Varje
gång jag satt med ett barn och hjälpte till låg pärmen framme på bordet. Då var
det alltid något barn som kom och tittade i den. De tittade i regisersystemet
och bläddrade mellan de olika flikarna. De såg formerna på mallarna och
identifierade dem som kvadrat och hexagon. Det var viktigt för dem att bara få
bläddra och se vad som fanns i pärmen. Flera tittade så att det verkligen var
samma mall på alla bladen bakom varje flik. Samtidigt samtalade vi om den
matematik som barnen använder i processen.
Vid de tillfällen jag strök pärlplattorna samtalade jag med barnen om vad som hände när man strök pärlorna. Jag uppmärksammade barnen på värmen från strykjärnet och hur varm pärlplattan blev. Flera barn fick uppleva hur mjuk den varma pärlplattan var efter att den precis hade blivit struken. därefter reflekterade de hur stel pärlplattan blev när den kallnat.
Vid de tillfällen jag strök pärlplattorna samtalade jag med barnen om vad som hände när man strök pärlorna. Jag uppmärksammade barnen på värmen från strykjärnet och hur varm pärlplattan blev. Flera barn fick uppleva hur mjuk den varma pärlplattan var efter att den precis hade blivit struken. därefter reflekterade de hur stel pärlplattan blev när den kallnat.
Detta hjärtat valde två vänner att avbilda |
Under helgen mellan vecka två och tre av
praktiken cirkulerade mina tankar på pärlprojektet. Jag upplevde projektet som
dött. Inga barn arbetade med det. Det jag funderade på var om jag skulle
försöka tillföra något för att ge det nytt liv och försöka väcka deras
intresse. Eller om jag skulle acceptera att de inte var intresserade. På
måndagen hade jag fortfarende inte hittat något sätt att väcka deras intresse.
Men något oväntat hände den dagen. Helt plötsligt var det som om nästan alla
hade bestämt sig för att skapa och överföra pärlmönster. De satt tillsammans
och jobbade utan att jag behövde vara aktivt deltagande. De diskuterade och
resonerade, tolkade och omtolkade hur de skulle och kunde använda materialet.
På tisdag morgon i samband med samlingen visade jag pärmen framför hela
klassen. Alla hade sett den och viste vad den innehöll men jag tänkte att det
kunde vara viktigt att alla tydligt får reda på att de får använda den. På
eftermiddagen visade jag den för fritidsbarnen. Resten av veckan pärlades det och
mönstren överfördes flitigt under den fria leken i förskoleklassen och på
fritids. Även de barn som inte var intresserade av att pärla hittade sina sätt
att delta. Och jag lärde mig att ibland behöver man ge barnen tid att smälta
och bearbeta något nytt.
Referenser
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd
& Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär
genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns
lärande. 1. Uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
Heiberg Solem, Ida & Reikerås, Elin
Kirsti Lie (2004). Det matematiska
barnet. 1 uppl. Stockholm: Natur & Kultur
Läroplan
för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011).
Stockholm: Skolverket
Kursmål
Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder
för språkliga och matematiska lärprocesser
Självständigt planera, genomföra, utvärdera och
kritiskt reflektera över ett tematiskt arbete där de estetiska arbetsformerna
används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområdena
Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra
och kritiskt granska ett didaktiskt material med fokus på barns lärande
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar