I min roll som pedagog behöver jag ständigt förhålla
mig till detta. Jag behöver ständigt ifrågasätta det jag gör och hur väl det är
befäst inom forskningen. Eidevald (2011, ss. 31, 50-52) beskriver hur mycket av
arbetet, i förskolor, med frågor om genus- och jämställdhetsarbetet bedrivs
utifrån sunt förnuft. Han visar på att arbetet utgår från litteratur som främst
är skrivna av yrkesverksamma pedagoger och inte av forskare. Litteraturen
beskriver främst hur man gör och är inte baserade på forskning. Han beskriver
också hur mycket av arbetet med genus och jämställdhet snarare förstärker
könsordningen än motverkar traditionella könsroller. I min framtida yrkesroll
måste all information jag får, ständigt värderas i förhållande till om det är
baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Ann-Katrin Svensson¹ lyfter den frågan på sin
föreläsning om olika metoder för läsinlärning. Hon beskriver Bornholmsmetoden
och den forskning som visar på att det är en bra metod. Därefter beskriver hon
helordsmetoden. Hon menar att även om det inte är dokumenterat utifrån ett vetenskapligt
perspektiv att det är en bra metod så visar lång erfarenhet att den fungerar.
Hon menar att det är en fråga om att de olika metoderna är svåra att på ett
vetenskapligt sätt utvärdera.
_____________________________
¹Ann-Katrin Svensson. Metoder och teorier för språkutvecklande arbetssätt. Campus Varberg, 2014-09-12.
Referens
Eidevald, Christian (2011). "Anna
bråkar!": att göra jämställdhet i förskolan. 1. uppl. Stockholm: Liber
SFS 2010:800. Skollag.
Stockholm: UtbildningsdepartementetKursmål
Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser
Kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter
med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar