måndag 24 november 2014

Att förhålla sig till vetenskap och beprövad erfarenhet

Enligt Skollagen kap. 1 § 5 ska utbildningen i förskolan och förskoleklassen ”vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”.

I min roll som pedagog behöver jag ständigt förhålla mig till detta. Jag behöver ständigt ifrågasätta det jag gör och hur väl det är befäst inom forskningen. Eidevald (2011, ss. 31, 50-52) beskriver hur mycket av arbetet, i förskolor, med frågor om genus- och jämställdhetsarbetet bedrivs utifrån sunt förnuft. Han visar på att arbetet utgår från litteratur som främst är skrivna av yrkesverksamma pedagoger och inte av forskare. Litteraturen beskriver främst hur man gör och är inte baserade på forskning. Han beskriver också hur mycket av arbetet med genus och jämställdhet snarare förstärker könsordningen än motverkar traditionella könsroller. I min framtida yrkesroll måste all information jag får, ständigt värderas i förhållande till om det är baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Ann-Katrin Svensson¹ lyfter den frågan på sin föreläsning om olika metoder för läsinlärning. Hon beskriver Bornholmsmetoden och den forskning som visar på att det är en bra metod. Därefter beskriver hon helordsmetoden. Hon menar att även om det inte är dokumenterat utifrån ett vetenskapligt perspektiv att det är en bra metod så visar lång erfarenhet att den fungerar. Hon menar att det är en fråga om att de olika metoderna är svåra att på ett vetenskapligt sätt utvärdera.

 
_____________________________
¹Ann-Katrin Svensson. Metoder och teorier för språkutvecklande arbetssätt. Campus Varberg, 2014-09-12.
 
Referens

Eidevald, Christian (2011). "Anna bråkar!": att göra jämställdhet i förskolan. 1. uppl. Stockholm: Liber
SFS 2010:800. Skollag. Stockholm: Utbildningsdepartementet

Kursmål

Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser


Kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar